Thursday, 15 October 2015

KEJURUTERAAN GENETIK DALAM PERUBATAN

Ø Kejuruteraan genetik dalam perubatan

Pengklonan pembiakan (Reproductive Cloning) merupakan pembiakan secara asexual, iaitu hanya memerlukan satu sahaja benih iaitu ovum untuk membiak. Pengklonan pembiakan ini boleh dilakukan melalui dua cara iaitu pembelahan embrio dan pemindahan nukleus . Antara kejayaan yang terbaru dalam bidang pengklonan manusia adalah kelahiran bayi perempuan pertama Eve, hasil daripada kaedah pengklonan. Saintis yang bertanggungjawab dalam usaha ini, Brigitte Boisselier, juga merupakan Presiden Clonaid mengumumkan kelahiran bayi tersebut pada 26 Disember 2002. Kaedah yang digunakan ialah teknologi pemindahan nukleus. Nukleus seorang wanita yang berusia 31 tahun telah digunakan kemudian disenyawakan dengan sel yang tiada nukleus. Hasil persenyawaan ini kemudian ditempatkan ke dalam rahim wanita tersebut untuk proses tumbesaran secara normal (Knoppers, 2003). Pengklonan pembiakan telah menimbulkan pelbagai reaksi dari pelbagai pihak. Antara pihak yang tampil ke hadapan adalah sarjana Islam, aktivis etika, dan ramai lagi.

Majoriti ulama telah memfatwakan bahawa pengklonan pembiakan adalah haram di sisi Islam. Terdapat beberapa aspek yang dipersetujui yang membawa kepada pengharaman ini iaitu dari segi akidah, status manusia yang diklon, pembahagian harta pusaka dan perwalian dalam pernikahan. Terdapat banyak pertelagahan mengenai pengklonan pembiakan ini terutama dari segi akidah yakni keyakinan teguh terdapat Allah SWT sebagai pencipta. Ada pendapat mengatakan ianya seperti mempermainkan Tuhan. Ini kerana ianya seperti mahu mencabar Allah sebagai pencipta (al -Khaliq), sesuai dengan firman Allah dalam surah al Furqan ayat ke-54:

Terjemahan: Dan Dialah Tuhan Yang menciptakan manusia dari air mani, lalu dijadikannya (mempunyai) titisan baka dan pertalian keluarga (persemendaan); dan sememangnya Tuhanmu berkuasa (menciptakan apa jua Yang dikehendakiNya). (al- Furqan, 25: 54)







Selain itu, mudarat yang akan dihadapi juga akan melebihi manfaat yang diterima. Terdapat banyak bukti yang menunjukkan pengklonan manusia merupakan pembaziran penggunaan embrio dan fetus. Sebagai contoh, Dr. Woo Suk Hwang dari Universiti Kebangsaan Seoul, Korea Selatan dan rakannya telah mengklon blastosis manusia buat pertama kali (Huwang WS, 2004). Mereka telah menggunakan 242 telur (ovum) daripada 16 wanita dan menghasilkan 30 embryo. Malangnya, hanya satu sel induk yang berjaya dihasilkan (Picher HR). Jika perkara sebegini dibiarkan tanpa sekatan, penyalahgunaan wanita yang sudi menjual benihnya (ovum) akan berleluasa.

Jika perkara sebegini dibiarkan tanpa sekatan, penyalahgunaan wanita yang sudi menjual benihnya (ovum) akan berleluasa. Selain itu, keguguran fetus dan kelahiran manusia yang tidak sempurna hasil daripada ujikaji akan meningkat. Perkara ini secara umumnya akan memberi kesan buruk kepada masyarakat (Browing F, 2004). Kebanyakan saintis tidak menyetujui cubaan untuk mengklon manusia selain menganggapnya sebagai perbuatan yang bahaya dan tidak bertanggungjawab (JanishR, 2001). Islam mengharamkan pengklonan pembiakan manusia kerana ianya melanggar fitrah kehidupan manusia. Hal ini sesuai dengan firman Allah dalam surah Al-Tin ayat 4:

Terjemahan: Sesunguhnya Kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya. (al-Tin, 95: 4)


















Ayat ini menyatakan tentang ketinggian darjat manusia yang telah dinaikkan oleh Allah SWT. Oleh kerana itu tidak sewajarnya manusia dijadikan bahan penyelidikan. Selain itu, perkara ini juga akan menyebabkan wanita terutamanya akan merasakan bahawa mereaka tidak memerlukan lelaki untuk mendapatkan anak. Justeru, dalam keadaan ini institusi kekeluargaan yang dianjurkan Islam dalam kerangka membentuk masyarakat yang bertamadun tidak dapat direalisasikan di sini. Hal ini sedikit sebanyak mendorong perbuatan yang dilaknat Allah iaitu hubungan sesama jenis (Majdah, 2001). Perbuatan tersebut sudah tentu kemurkaan daripada Allah. Hal ini sesuai dengan firman Allah dalam al-Quran:

Terjemahan: Mengapa kamu mendatangi jenis laki-laki di antara manusia (perbuatan homoseks). Dan kamu tinggalkan perempuan yang diciptakan Tuhan untuk menjadi isteri-isteri kamu? Kamu memang orang-orang yang melampaui batas. (as-Syu’ara’, 26 : 155-156)


Kekeliruan mengenai status anak yang dilahirkan juga akan menjadi persoalan dalam menentukan sama ada anak yang dihasilkan adalah anaknya yang sebenar atau adalah kembar kepada dirinya. Hal ini berlaku kerana genetik mereka adalah sama dan tiada keaslian. Selain itu, penyelewengan juga akan berlaku jika pihak tidak bertanggungjawab melakukan aktiviti pengklonan ini. Mereka boleh mengklon artis yang terkenal, insan yang berpengaruh di dunia ini dan pelbagai lagi (Majdah, 2001). Selain itu, anak yang lahir hasil dari kaedah pengklonan juga akan kelihatan berbeza dari anak yang lahir hasil persenyawaan normal. Anak ini akan menghadapi pelbagai konflik dalam kehidupan dari segi hak, waris harta pusaka mahupun perkahwinan. Ini kerana anak klon tidak mempunyai bapa yang dari segi undang-undang. Permasalahan ini dikhuatiri akan menjejaskan keharmonian masyarakat (Fatwa Selangor, 2003).

No comments:

Post a Comment